Home
Menu
Zoeken Annuleer

 

Lesgeven op 4 niveaus

In principe geven we in alle groepen voor wat betreft rekenen, taal en lezen les op 4 niveaus. We delen de niveaus niet in op "intelligentie", maar op instructie-behoefte.
In hoeverre heeft een leerling de leerkracht nodig om zich de stof eigen te maken?

Verder kijken we bij het indelen ook naar de tijd die kinderen nodig hebben om de stof onder de knieën te krijgen, de zogenaamde  inoefeningsfase, al dan niet met begeleiding van de leerkracht. Hoeveel tijd en stof heeft de leerling nodig om het onder de knie te krijgen?



Heeft een kind behoefte aan veel instructie en contact met de leerkracht, dan krijgt hij dat. Heeft een kind behoefte aan autonomie en kan het toe met weinig instructie en begeleide inoefening? Dan mag hij na een korte instructie aan het werk. Heeft een kind na de basisinstructie behoefte aan nog een extra uitleg en langere tijd voor het inoefenen, dan kan dat.



Wat betekent het nu voor de praktijk?

 

                                    

Smileygroep                                    

Basis                                        

Zongroep                                             

Start van de les

Wat hebben we de vorige keer gedaan?

Wat gaan we vandaag leren? Wat is het doel van de les?

Instructie

Inleiding en korte instructie voor de gehele groep.

Basis instructie

Basis instructie

 

Zelfstandig

In-oefening en verwerking

Begeleide in-oefening

Zelfstandig

Zelfstandig

Feedback

Feedback

Feedback

Afsluiting

Is het gestelde doel bereikt? Hebben we gedaan wat we moesten doen?

Inhoud

Gereduceerd in moeilijkheidsgraad, extra oefenstof om stof eigen te maken, meer van hetzelfde, gericht op verbreding.

Basisstof methode

Gereduceerd in hoeveelheid tijd, extra werk voor verrijking en verdieping.

Tijd

Meer inoefen-tijd om zich de stof eigen te maken.

Basis

Minder tijd om zich de basisstof eigen te maken, 3 dagen voor de basisstof en 2 dagen tijd voor verrijking en verdieping.


Een kijkje in de groep.pdf